Apa Perlu Buat Kalau Accident Kereta?

Apa Perlu Buat Kalau Accident Kereta?

Pernah terdengar ungkapan – ‘Kalau kita tak langgar orang, orang akan langgar kita’? Memang betul, walaupun kita sudah memandu kereta dengan berhati-hati, kita tetap akan berdepan dengan risiko kemalangan jalan raya yang disebabkan oleh orang lain.

Ada banyak sebab mengapa kemalangan jalan raya boleh berlaku – tidak mematuhi had kelajuan kenderaan, bermain telefon sambil memandu, terlibat dengan road rage atau pembuli jalanan, kegagalan motor kenderaan dan ada juga yang mementingkan diri sendiri dan tidak tahu mengalah. Begitulah hakikat gaya pemanduan rakyat Malaysia.

Disebabkan faktor-faktor tersebut wujud, anda perlu tahu tindakan yang perlu diambil sekiranya anda accident di atas jalan raya.

6 langkah yang anda perlu lakukan sekiranya terlibat dengan kemalangan

1. Berhentikan kereta di tepi dan bertenang

Kemalangan jalan raya sememangnya akan mencemaskan dan menimbulkan ketengangan antara dua pihak yang terlibat – tidak kiralah kemalangan tersebut kecil atau besar. Jika ditimpa kemalangan, berhentikan kereta anda di tepi jalan dan ambil masa untuk bertenang sebelum anda bersemuka dengan pihak yang terlibat.

Ini kerana manusia cenderung untuk membuat keputusan yang salah semasa dalam situasi cemas. Ingat, anda sudah mempunyai masalah dan anda tidak perlu menambah lagi masalah dengan menimbulkan kekecohan dan ketegangan.

2. Periksa kenderaan anda dan kenderaan lain

Selepas bertenang dan meletakkan kereta anda di bahu jalan, anda dan pihak yang terlibat boleh mula memeriksa kerosakan yang berlaku. Kami galakkan anda untuk mengambil sebanyak gambar yang boleh untuk ditunjukkan kepada syarikat insurans dan pihak polis. Ini untuk memudahkan proses tuntutan anda.


Juga, adalah bagus jika pihak yang terlibat tahu anda mempunyai kamera kereta supaya mereka tahu anda mempunyai bukti dan mereka tidak boleh menipu atau menakut-nakutkan anda.

3. Bertukar maklumat peribadi

Untuk mengukuhkan lagi tuntutan kerosakan kereta anda, ambil gambar kedua-dua kereta yang rosak, situasi jalan raya dan apa sahaja yang berkaitan, seperti yang dinyatakan di bawah:

  • Nombor pendaftaran kereta
  • Model, tahun dan warna kereta
  • Nama, alamat dan nombor telefon pemandu
  • Nombor kad pengenalan dan lesen memandu
  • Nama saksi, alamat dan nombor telefon (jika ada)
  • Maklumat insurans kenderaan yang terlibat

4. Buat laporan di balai polis terdekat

Bagi setiap kemalangan jalan raya yang berlaku di Malaysia, pihak yang terlibat dengan kemalangan perlu membuat laporan di balai polis terdekat dalam tempoh 24 jam.

Namun, tanpa laporan polis, anda mungkin tidak akan mendapat kelulusan tuntutan daripada penyedia insurans anda. Juga, jika pihak yang terlibat membuat laporan polis manakala anda tidak, anda perlu bertanggungjawab atas kemalangan tersebut walaupun ianya bukan salah anda.

Semasa memberi laporan polis, pastikan segala maklumat dan butiran kemalangan yang diberikan adalah betul. Pihak polis akan memeriksa maklumat yang diberikan oleh anda dan pihak yang terlibat sebelum mengeluarkan saman dan menentukan siapa yang betul dan siapa yang salah.

5. Buat tuntutan insurans (tidak diwajibkan)

Sebelum itu, terdapat dua senario kemalangan jalan raya untuk anda tahu:

Jika salah anda:

Jika anda tidak ingin menjejaskan NCD (Diskaun bukan tuntutan), anda boleh membayar secara terus kepada pihak yang terlibat. Anda juga boleh mencadangkan untuk membaiki kerosakan kereta pihak yang terlibat di bengkel yang mereka pilih. Jika tidak, mereka boleh membuat tuntutan daripada penanggung insurans pihak ketiga (anda) ATAU memulakan tuntutan Kerosakan Sendiri (OD KFK), yang akan menjejaskan NCD anda.

Jika bukan salah anda:

Anda boleh mencadangkan untuk mereka membayar secara terus kepada anda atau membayar kos kerosakan di bengkel pilihan anda. Jika anda dan pihak yang terlibat tidak ingin menyelesaikan secara peribadi, anda boleh membuat tuntutan daripada penanggung insurans pihak ketiga ATAU memulakan tuntutan Kerosakan Sendiri (OD-KFK).

Tips penting

Kadang-kala, kedua-dua senario di atas boleh dielak jika terdapat beberapa calar kecil di kereta. Mungkin cara yang terbaik bagi kedua-dua pihak adalah dengan menggunakan bahasa yang baik ketika berunding. Ingat, setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmah.

6. Maklumkan kepada penyedia insurans anda

Walaupun anda dan pihak yang terlibat tidak ingin membuat tuntutan insurans, anda masih perlu melaporkan kepada syarikat anda secepat mungkin. Kerana ini adalah salah satu syarat yang sudah termaktub dalam polisi insurans anda. 

Tambahan: Apa itu OD-KFK?

OD-FKF atau Own Damage Knock-for-Knock adalah kaedah tuntutan insurans daripada pihak ketiga melalui syarikat insurans sendiri. Ini bermaksud, anda menuntut bayaran daripada syarikat insurans sendiri dan pihak insurans anda akan menuntut bayaran daripada syarikat insurans pihak ketiga (pemandu yang melanggar anda).

Jika anda belum tahu, kesemua syarikat insurans dan takaful di Malaysia telah bersetuju dan menandatangani perjanjian Revised Knock-for-Knock (pada 18 Mac 1987 dan disemak semula pada June 2001).

Manfaat OD-KFK

  • Lebih mudah untuk memfailkan tuntutan insurans melalui syarikat insurans anda berbanding syarikat insurans pihak ketiga jika pihak yang terlibat tidak memberi kerjasama.
  • Pembayaran tuntutan akan lebih pantas berbanding tuntutan insurans pihak ketiga yang kadang-kala mempunyai proses undang-undang dan siasatan.
  • Anda tidak perlu melantik loss adjuster sendiri kerana syarikat insurans anda akan menyediakan untuk anda.
  • NCD anda tidak akan terjejas.

Bila anda boleh guna OD-KFK?

Proses OD-KFK kebiasaannya sama ataupun lebih kurang sahaja, tetapi proses yang lebih terperinci mungkin berbeza bergantung pada syarikat insurans.

Ada beberapa syarat yang anda perlu tahu jika anda ingin menggunakan OD-KFK. Kaedah tuntutan ini hanya melindungi jenis kerosakan seperti yang tertulis dalam pelan insurans anda dan hanya tersedia untuk pemegang polisi insurans kereta komprehensif. NCD anda juga tidak akan terjejas, jika anda tidak bersalah.

Berikut adalah contoh situasi tuntutan OD-KFK:

Anda memandu kereta A dan sudah berhenti di lampu isyarat merah. Kereta B melanggar anda dari belakang. Anda dan Kereta B bersetuju untuk membuat tuntutan daripada syarikat insurans dan membuat laporan polis. Disebabkan ini adalah kesalahan Kereta B, anda ingin membuat tuntutan dengan syarikat insurans Kereta B.

Ini akan mengambil proses yang lama dan leceh. Sebaliknya, anda boleh membuat tuntutan dengan syarikat insurans anda sendiri di bawah proses OD-KFK. Lebih pantas dan tidak perlu pening kepala.

4 langkah tuntutan OD-KFK

  • Dapatkan borang tuntutan OD-KFK yang lengkap daripada penyedia insurans anda
  • Sediakan salinan asal laporan polis, kad pengenalan dan lesen memandu anda (pemandu dan pemegang polisi) dan sijil pemilikan kenderaan (geran kereta)
  • Sediakan gambar kejadian kemalangan dan kerosakan kenderaan anda
  • Sediakan dokumen polis yang menyatakan pihak yang dikompaun bagi kesalahan kemalangan tersebut
  • Hantarkan kepada penyedia insurans anda

Tips penting

Setiap penyedia insurans mungkin mempunyai proses OD-KFK yang berbeza. Kami cadangkan anda untuk membuat pertanyaan terlebih dahulu bagi mengelakkan sebarang kekeliruan.

Bila anda tidak boleh guna OD-KFK?

  • Jika terdapat kecederaan pada tubuh bada, tidak kira salah siapa
  • Jika polisi insurans pihak ketiga yang ingin dituntut bukan berasal dari Malaysia
  • Jika kenderaan pihak ketiga adalah bas, teksi, limosin, atau pemandu peribadi

Ingat, setiap kali anda mula memandu, anda sudahpun mengambil risiko untuk berdepan dengan kemalangan jalan raya. Biarkan pemanduan anda lambat, asalkan anda sampai ke destinasi. 

Get free weekly money tips!

*Free of charge. Unsubscribe anytime.